Sunday 6 January 2013

Hafeez Balik SMASKP

Macam tahun-tahun lepas, sehari sebelum mula sessi persekolahan, aku kena hantar anak-anak balik ke asrama. Tahun ni  (1 Jan 2013) aku hantar Hafeez je balik ke Sekolah Menengah Agama Sains Kuala Pilah (SMASKP) sebab Zafreen dah habis Form 5.


Kita orang bertolak awal sikit kali ni sebab Apis kata dia nak 'grap' locker yang best sebelum dirembat orang lain. Aku ikut kan je....lagi awal lagi baik sebab boleh lah aku sampai rumah awal sikit dari biasa. Pukul 1.30 petang kita orang mula gerak dari rumah & sampai SMASKP lebih kurang pukul 2.30 petang. Masa tu dah ramai jugak pelajar-pelajar yang dah sampai. Agaknya semuanya nak berebutkan locker idaman masing-masing.

Tapi tahun ni aku rasa suasana nya agak berbeza sedikit...mungkin sebab tak nampak lagi kelibat-kelibat pelajar-pelajar Form 5 sessi 2012 (member-member batch Zafreen). Selalunya bila nampak aku datang / berada di kawasan asrama atau sekolah, mana-mana member Zafreen yang dah kenal dengan aku akan datang menegur & bersalam. Sekarang ni 'turn' aku untuk mengenali lebih ramai lagi member-member Hafeez pulak.

Sessi mengangkut barang ke bilik Dorm.
 
Mengikut apa yang tertera kat 'list' yang ditampal kat tepi tangga, Hafeez dapat Dorm 8 (2nd Level). Tak tahu lah 'ok' ke tidak tapi dia nampak 'happy' je..


 
Tahun ni tahun yang penting buat Hafeez sebab  dia dah naik Form 3 dan akan menghadapi peperiksaan PMR. Tahun ni merupakan tahun akhir PMR diadakan. Mungkin tahun-tahun yang akan datang, kerajaan akan  buat sistem / alternatif lain untuk menilai prestasi pelajar-pelajar.
 
Macam biasalah...sebelum balik, aku & orang rumah akan memberi ceramah-ceramah motivasi pendek supaya dia tak lupa betapa pentingnya tahun ni untuk dia. Selalunya dia akan mengangguk-ngangguk je tapi aku harap semuanya masuk terus kat kepala dia.

 
Depan Kelas 3 Saidina Ali
Untuk Hafeez... I know that you can do it & just do it !! You have lots of potential and sometimes you just don't realize it. Make a history for yourself son!!
 
Abah & mama always pray for your success. Focus on your study & try your very best to realise your dreams.....



No comments:

Post a Comment